Kjøpsvilkår
Generelt
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer fra BALDRON Org. nr. 987846097 MVA, til forbrukere og ved nettbutikk salg. Kundens ordrebekreftelse/bestilling utgjør sammen med disse betingelser det samlede avtalegrunnlaget for handelen. Så mye som mulig av informasjonen på våre sider er skrevet på norsk, og vi er tilgjengelige per telefon for rådgiving. BALDRON betraktes som formidler av produkter og tjenester som presenteres i denne nettbutikken. Ved en evt. handel inngås det dermed et kjøpsforhold mellom deg som kunde og selger. Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettsloven. Forbrukerrådet har laget en informasjon om kundens rettigheter ved postordrehandel.
Alle leveringstider som oppgis må anses som veiledende, og avvik fra angitt leveringstid blir ikke oppgitt. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt får ikke tilbakevirkende kraft, med unntak av åpenbare tekniske feil i nettbutikken som kan forekomme. Kunden kontaktes da før levering. Selgeren kan avslå levering av feilprisete varer hvis kunden ikke ønsker varen til korrigert pris.
Alle priser er oppgitt inklusive MVA og eksklusive frakt og avgifter, så fremt annet ikke fremgår av tilbudet.
Alle henvendelser vedrørende produkter og tjenester skal rettes direkte til vår kundeservice.
Betalingsmåter
Når en kommer til betaling har man følgende valg:
- Direktebetaling til bank: Via kontonummer 1645.13.22625 som er oppgitt i nettbutikken. Vi sender som regel med neste postgang etter inntruffet betaling.
- Paypal. Ved varer som har stor vekt eler lengde anbefaler vi å ta kontakt før en evt. paypal betaling for å sjekke eksakt fraktkostnad. Varen sendes med neste postgang. Vi gjør oppmerksom på at lagerangivelsen ikke alltid er korrekt. Alle varer kan bestilles hvis de ikke er på lager.
- Forhåndsbetaling ved bestilling via telefon eller e-post: Vi pakker klar varene hos oss og sender kunden deretter faktura med giro. Så snart vi har mottatt bekreftelse på betalingen ekspederes pakken med Postens servicepakke eller tilsvarende produkt.
Frakt
Vi sender alle varene innad i Norge med Posten og i tillegg til prisene som oppgis på varene kommer det frakt. Vi har standard frakt på 120,-. Dersom pakken har spesielt stort volum eller vekt eller krever raskere levering, beregnes fraktkostnadene spesielt. Til utland kan også andre speditører som UPS eller Dachser komme i betraktning.
Levering
Varene sendes vanligvis som servicepakke (i noen tilfelle som a-post dersom det er små og lette ting) som i utgangspunktet leveres til det nærmeste postkontor i forhold til oppgitt adresse av kjøper. Vi kan sende pakker på maks. 30 kilo med Posten, grunnet fare for skader. Ved større kolli med godsbil, benyttes andre speditører.
Adresseetiketteringsprogrammets tendens til å «huske» utdaterte adresser kan av og til være grunn til feilleveringer. Vi er ekstra takknemlig hvis kunder sender oss skriftlig oppdatert adresse etter flytting.
Leveringstid
Varer pakkes og sendes fortløpende etter registrert betaling, normalt på neste dag.
De fleste varer lagerføres. Ikke lagerførte varer har en leveringstid på ca. 1 til 2 uker, av og til lengre. vi informerer om forventet leveringstid. I mange tilfeller må vi kreve forhåndsbetaling for å kunne iverksette bestillingen, spesielt fra utenlandsleverandører.
Vareforsendelser skjer for kjøpers risiko, forsikring må eventuelt ordnes av kunde.
Utenlandske kunder er selv ansvarlig for å følge gjeldende regler for import og toll.
Er det oppstått skade under forsendelse, gjelder speditørens reklamasjonsbestemmelser.
Så sant varen er på lager og vi har mottatt betaling, sendes varen som regel med dagens postgang. Norske kunder vil da som oftest motta varen etter 2-4 dager. I midlertid kan det forekommer noen forsinkelser, spesielt i tider der BALDRON Akademiet har viktige arrangementer.
Pga. tekniske problemer med nettbutikken vises ofte ikke korrekt lagerbeholdning – vi tar kontakt med kunden dersom varen ikke er på lager.
Vi forplikter oss ikke til å holde disse leveringstider i følgende helger, ferier og høytider: Påskeferie (Palmelørdag til og med 2.påskedag), skolens sommerferie, samt jule- og nyttårshøytid 24.12. til 6.1. Baldron sin egen ferie blir som regel annonsert på nettsiden www.baldron.org.
Garanti og reklamasjonsrett
Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Ved eventuelle mangler, er selger kun forpliktet til erstatningslevering av de deler som er defekte.
Vi står kun ansvarlig for selve produktet, ikke følgeskader, feil bruk og montasje, kostnader bundet til forsinkelser etc. Hvis kunden selv har benyttet andre håndverkere til å forsøke å rette opp feil og mangler, står vi ikke lengre ansvarlige for produktet eller kostnader forbundet med dette. Hvis slikt behov melder seg, skal vi kontaktes, og avgjøre hvordan og med hvem feilen skal rettes.
Ved eventuelle synlige skader på emballasjen ved levering, må dette anmerkes på kvittering eller fraktbrev som kunden blir bedt om å signere ved mottak. Mangler som viser seg senere, må meldes til oss snarest, og senest innen 2 måneder etter at det er oppdaget.
Visse produkter er unntatt vanlig reklamasjonsrett fordi de er kjent for å ha en kortere levetid. Dette gjelder bl.a. Piezotelefon (3 måneder reklamasjonsrett), headset (ingen reklamasjonsrett). I disse tilfeller har vi fulgt kundenes ønske om å føre spesialprodukter til de enkeltes behov til tross for risiko.
Angrerett
Det vises til norsk kjøpslov.
Visse varer er unntatt returretten: Spesialbestilte varer, tilklippete stoffer, folier m.m. samt elektroniske apparater og telefoner mm.
Legg merke til angrerettloven (Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven) som gjelder fra 06/2014 . Angrerettloven gjelder ved avtaler om kjøp eller leie som du har inngått utenfor fast utsalgssted eller ved fjernsalg. (Angrerettsloven gjelder kun ved nettsalg; ved kjøp i vårt salgslokale tilbyr vi bytterett på kulansbasis og etter individuelle vurderinger.)
Angrerettloven gjelder kun i 14 dager fra du har mottatt varen.
Ved retur av varer på angrerett, må du selv dekke fraktkostnader.
Når loven gjelder
For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i samme mengde og stand som kunden mottok den. Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasjen, sammen med angrerettskjema.
Når loven ikke gjelder
- Dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde (dvs. original
emballasje, tilbehør osv..) og beskadigelsen og forringelsen skyldes uaktsomhet eller
manglende omsorg fra forbrukerens side. - Varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake.
På tilbehør, rekvisita og lagringsmedia til data, lyd- og billedprodukter, dersom forseglingen
er brutt og emballasjen er åpnet. - Dersom du monterer, lader opp, ringer med, fjerner beskyttelsesfilm, fjerner plastfolie på
manualer, løsner strips på kabler o.l.
Fremgangsmåte ved angrerett
- Det skal benyttes original emballasje ved retur av varen
- Alt tilbehør som fulgte ved varen må returneres komplett
- Du må selv dekke fraktkostnader tilbake til selger
- Benytt Posten Norgespakke el. Servicepakke. Da vil du få en kvittering med et sendingsnummer. Ta vare på denne.
- Benytt ekstra emballasje utenpå originalemballasjen for ikke å skade denne.
NB: Dersom ovenstående punkter ikke er oppfulgt, vil varen bli returnert deg med begrunnelse angrerett avslått.